Socialpsykiatrien Frederikssund

Målformulering for praktikken: Alle mål skal nås på rutineret niveau i praktik 2

1: Eleven kan gennemføre og reflektere over sygdomssammenhænge hos borgeren, identificere og reagere på ændringer. Herunder selvstændigt anvende sygeplejeprocessen til at indsamle data, identificere, analysere, planlægge, udføre og evaluere sygepleje til borgere med grundlæggende behov. Eleven sikrer at alle observationer videregives og dokumenteres, og at ingen observationer er private mellem elev og borger, og at samtykkeerklæringer anvendes relevant.

2. Eleven kan planlægge og iværksætte sundhedsfaglige handlinger på baggrund af faglige og kliniske vurderinger, herunder sundhedsstyrelsens screeningsværktøjer til tidlig opsporing samt lokale procedurer og retningslinjer.

3. Eleven kan selvstændigt identificere og reagere på ændring i borgerens sundhedstilstand. Ved uforudsete og komplekse problemstillinger kan eleven udføre sygeplejehandlinger indenfor eget kompetenceområde. F.eks. på baggrund af udseende/ fremtoning, søvnmønster, døgnvariationer/ rytme, stemningsleje, selvmordstanker, orienteringsevne, sociale kompetencer/adfærd, psykotiske symptomer, delirøse tilstande, aggression, angst, personlighedsstruktur, forsvarsmekanismer, kriser, selvskadende adfærd.

4. Eleven kan ud fra en helhedsorienteret tilgang, der understøtter borgerens mestring af eget liv, selvstændigt og i samarbejde med borgeren arbejde med psykosocial rehabilitering. F.eks. i relation til borgers tilstand (mani, depression, psykotisk), sproglige forudsætninger eller kulturel baggrund.

5. Eleven kan selvstændigt og tværprofessionelt arbejde sundhedsfremmende og ud fra et helhedssyn forebygge udvikling af livsstilssygdomme ved at vejlede og motivere borgeren til mestring af eget liv.  F.eks. indgå som medkontaktperson og være professionel i kontakten ved at adskille privat og professionel, samt ved at opbygge, vedligeholde og afslutte relationen. Gøre sig forståelig/at forstå.

6. Eleven kan ud fra en rehabiliterende tilgang selvstændigt planlægge, udføre og evaluere omsorg, praktisk hjælp og personlig pleje til borgere med fysiske, psykiske og sociale behov. Motivere borger til aktivitet, og anvende miljøterapeutiske muligheder.

7. Eleven kan selvstændigt tilrettelægge og gennemføre fysiske, sociale, kulturelle og kreative aktiviteter, og informere og vejlede om aktivitetstilbud, herunder inddrage netværk og frivillige ud fra borgerens interesser og behov og understøtte borger i at træffe egne valg.

8. Eleven kan selvstændigt forebygge smittespredning ud fra nationale og lokale retningslinjer og standarder for hygiejne, herunder særlige regimer og teknikker samt vejlede borgeren herom. Udvise omhu og samvittighedsfuldhed, sige til og fra, og reagere på faglige og etiske dilemmaer.

9. Eleven kan selvstændigt efter praktikstedets retningslinjer og efter delegation varetage medicinhåndtering, observere virkning/bivirkning samt dokumentere og samarbejde med borger i den medicinske behandling.

10. Eleven kan etablere relationer, der skaber samarbejde med borger, pårørende og frivillige, herunder kommunikere målrettet og anvende relevante kommunikationsformer. F.eks.: øjenkontakt i forhold til borgers og eget kropssprog. Aktiv lytning og anvende pauser/tålmodighed, situationsfornemmelse og empati i forhold til borger, pårørende og kolleger. Konfliktnedtrapning /Deekskaleringsteknikker.

11. Eleven kan selvstændigt gennemføre pædagogiske aktiviteter med afsæt i at anvende borgers ressourcer og understøtte borgers mestring af egen livssituation, samt observere hvordan borger magter at deltage i aktiviteten.  Eleven kan varetage vejledning af kolleger.

12. Eleven kan kommunikere på en måde der, under hensyntagen til egen og andres sikkerhed, understøtter borgers integritet og selvbestemmelse i forbindelse med konflikthåndtering og voldsforebyggelse. F.eks. anvende jeg-styrkende pleje i relation til nærhed, afstand, kontinuitet, skærmning, Containing.

13. Eleven kan selvstændigt kommunikere og dokumentere faglige handlinger i relevante dokumentationssystemer med henblik på at understøtte patientsikre overgange og kontinuitet i det samlede borgerforløb og øge den borgeroplevede kvalitet.

14. Eleven kan selvstændigt koordinere og tilrettelægge eget og andres arbejde samt undersøtte og indgå i teamsarbejde omkring opgaveløsning med borgerens mål for øje.

15. Eleven kan koordinere og indgå i samarbejdet om en borgers behov for tværprofessionelt og tværsektoriel indsats, herunder selvstændigt indlede, afslutte og dokumentere en social- og sundhedsfaglig ydelse i relation til modtagelse, indlæggelse, udskrivning og hjemkomst.

16. Eleven kan selvstændigt udføre sygepleje med anvendelse af teknologi og retningslinjer, der tager udgangspunkt i erfaringsbaseret viden og evidens. F.eks. behov for information, sygdomsindsigt, vejledning i relation til rygestop, abstinenssymptomer, alkoholforbrug/misbrug, smerter og sanseindtryk.

17. Eleven kan støtte op om udviklingen af god praksis for kvalitetssikring og patientsikkerhed i det tværprofessionelle samarbejde.

18. Eleven kan forholde sig kritisk til og understøtte udvikling af et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø, herunder udføre forflytninger samt vurdere pladsforhold under overholdelse af arbejdsmiljøreglerne og anvendelse af velfærdsteknologi.

19. Eleven kan reflektere over og træffe kvalificerede valg i forhold til etiske og faglige dilemmaer, der følger arbejdet som professionelt sundhedsperson, fx forhold som tavshedspligt, magtanvendelse, patientrettigheder, omsorgspligt og hensyn til borgerens livskvalitet.

20. Eleven kan planlægge og redegøre for eget arbejde og kompetenceområde som autorieseret sundhedsperson i overensstemmelse med relevant lovgivning og andre kompetenceområder.